25 okt. 2024
Ontdek de belangrijkste broodtrends voor 2025 met de inzichten van Taste Tomorrow — essentieel voor elke bakker. Omarm lokaal geproduceerde ingrediënten; een trend die regionale producten promoot en lokale boeren ondersteunt. Bied de gezondheidsbewuste consument darmvriendelijke opties aan, met smakelijke gebakken producten die de spijsvertering positief beïnvloeden. Blijf meegaan met de altijd populaire desembroodtrend en blijf klanten betoveren met de blijvende aantrekkingskracht van hun geliefde klassieke brood en gebak.
Een gezonde darm is essentieel voor je algehele fysieke en mentale welzijn; een feit dat breed wordt erkend door consumenten dankzij de populaire Netflix-documentaire ‘Hack Your Health’ en de TikTok-video’s van influencers zoals The Stomach Doc. Consumenten passen hun dieet aan op basis van deze nieuwe kennis, wat zorgt voor een stabiele groei van de darmgezondheidstrend. In China en Portugeessprekende landen wordt voorspeld dat de trend zal pieken met groeipercentages van 8% tot 9% in 2025, volgens het door AI aangedreven onderzoek van Taste Tomorrow, gegevens die worden ondersteund door het wereldwijde consumentenonderzoek.
Consumenten die hun weg naar een gezond spijsverteringssysteem willen eten, kiezen voor vezelrijke ingrediënten en voedingsmiddelen verrijkt met prebiotica, probiotica en postbiotica. Dat is goed nieuws voor de broodindustrie, met veel darmvriendelijke opties zoals volkoren, vezelrijke en desem verrijkte broden. Bakkers die consumenten wegwijs maken in de wereld van darmgezondheid, hebben een groot voordeel ten opzichte van de concurrentie. Door gezondheidsbewuste consumenten te helpen de ‘juiste’ beslissingen te nemen, bijvoorbeeld door het verschil tussen probiotica en prebiotica uit te leggen of door claims over darmgezondheid op uw verpakkinggen toe te voegen, onderscheidt u zich en bouwt u vertrouwen op.
IMensen die hun darmgezondheid belangrijk vinden, kiezen vaak voor een algehele gezonde levensstijl. Ze erkennen dat darmvriendelijk eten goed is voor zowel hun lichaam als hun geest. Om deze gezondheidsbewuste consumenten aan te spreken, promoot u de meerdere voordelen van darmvriendelijke bakkerijproducten. Ingrediënten die bekend staan om hun veelzijdige gezondheidsvoordelen zijn vezels en volkoren, maar ook cacaonibs, lijnzaad, kokosmeel en specerijen zoals kurkuma.
Consumenten halen graag alles dicht bij huis. Lekkernijen uit de bakkerij gemaakt met lokaal geproduceerde ingrediënten worden niet alleen als verser gezien, maar ook als gezonder en lekkerder. Bovendien krijgen consumenten, wanneer ze bij een lokale ondernemer kopen, het extra voordeel dat ze hun gemeenschap ondersteunen. Het is dan ook geen verrassing dat mensen wereldwijd kiezen voor brood gemaakt met lokaal geproduceerde ingrediënten. Volgens onderzoek van Taste Tomorrow zal de trend van lokale authenticiteit in 2025 een piek bereiken in Chinese (+40%), Engelstalige (+32%) en Duitstalige regio’s (+27%). Ook in Spaanstalige en Portugeessprekende gebieden zal er een gestage groei zijn.
Bakkerijen zullen profiteren van de groeiende vraag naar lokaal gemaakt brood en gebak. Een voorbeeld hiervoor is de Australische bakkerij Miller + Baker. Deze ambachtelijke desembakkerij onderscheidt zich door zijn broden en gebakjes te maken met bloem die ter plaatse vers wordt gemalen. Ze halen al hun granen van boeren uit West-Australië die zich inzetten voor duurzame landbouwpraktijken. Miller + Baker is open over de herkomst van zijn ingrediënten, zodat klanten precies weten waar hun hoogwaardige ingrediënten vandaan komen. Zo wordt de harde tarwebloem dat in hun broden wordt gebruikt, trots geleverd door de familie Haggerty uit Mollerin.
Deze trend gaat niet alleen over lokale ingrediënten, maar ook over het omarmen van lokale smaken en culturele betekenissen. Van traditionele Chinese maancakes tot Duitse pretzels, consumenten worden steeds meer aangetrokken tot gebak die hun culturele erfgoed en lokale culinaire tradities weerspiegelen. Dit voegt een laag van authenticiteit en emotionele verbinding toe.
Deze trend van lokale ingrediënten sluit perfect aan bij de beweging voor regeneratieve landbouw. Beide geven topprioriteit aan de herkomst van ingrediënten. Als u wilt profiteren van deze trend, zorg er dan voor dat u de herkomst van uw ingrediënten benadrukt via claims op de verpakking, in marketingcampagnes en in directe communicatie. Storytelling is onmisbaar om de harten van consumenten te veroveren, vooral bij deze trend.
IHet ziet er geweldig uit, smaakt fantastisch en biedt gezondheidsvoordelen. Geen wonder dat de desemhype geen tekenen van vertraging vertoont. Desem blijft de snelst groeiende trend in de broodindustrie, met toenemende interesse in de Engelstalige (+7%), Chinese (+14%) en Franstalige (+40%) regio’s. Of het nu gaat om pizza, bagels, toast of muffins – als het met desem is gemaakt, zal het snel uitverkocht zijn.
Ons advies? Ga mee met de desem trend en experimenteer op elke mogelijke manier met het gefermenteerde deeg. Experimenteer met desem in andere gerechten dan traditioneel brood, of combineer de klassieke desemsmaak met andere (gezonde) ingrediënten. Probeer bijvoorbeeld eens een donkere chocolade desem brioche of voeg wat kimchi toe voor een extra probiotische boost voor de darmgezondheid. Consumenten waarderen de sensorische aantrekkingskracht van desem. De unieke smaak en textuur geven elk eindproduct een luxe uitstraling. Alive Bakery, een in Hong Kong gevestigde bakkerij implementeert dit zeer goed; ze bieden een desem kaneelbroodje, een vijg- en walnoot desembrood en zelfs rode dadel desem scones aan.
Het aanbieden van klassieke broodsoorten is een goede manier om klanten aan te trekken. Deze vertrouwde producten blijven de consument in 2024 aanspreken, en we voorspellen dat ze in 2025 wereldwijd de grootste groei zullen kennen. Het ambacht van een bakker en traditionele baktechnieken worden het meest gewaardeerd in Franse, Chinese, Engelse, Duitse en Portugeessprekende markten. Volgens onze diepgaande data-analyse bij Taste Tomorrow verwachten we dat de discussie over broodklassiekers in 2025 met 17% tot 31% zal groeien.
New York Magazine heeft bevestigd dat het enthousiasme voor hoogwaardige bakkerijen niet snel zal verdwijnen. “New York zal nooit moe worden van croissants, zolang er maar een rij is om ze te kopen”, schrijven ze. Elke week openen nieuwe bakkerijen hun deuren en verkopen ze hun producten volledig uit op de eerste dag zonder grote marketingcampagnes. Klassieke gelamineerde gebakjes zoals de croissant, chocoladebroodjes en kouign-amann blijven de smaakpapillen van mensen verleiden.
TKlassieke bakkerijproducten bieden comfort en zijn een toegankelijke vorm van luxe. Speel in op deze consumentenvoorkeur door te benadrukken hoe betrouwbaar en geliefd uw klassieke recepten zijn. Introduceer een ‘klassiekers collectie’ die de meest geliefde klassiekers in de schijnwerpers zet en benadruk de authenticiteit en het vakmanschap van uw producten. Kies voor premium ingrediënten zoals single-origin chocolade en traditionele granen om de authenticiteit en superieure smaak van uw klassieke gebakken producten te vergroten. Consumenten waarderen de unieke smaakprofielen, hoge kwaliteitscontrole, transparantie over herkomst en exclusiviteit.
Taste Tomorrow is 's werelds grootste platform voor consumentenonderzoek in de brood, banket en chocolade-industrie. Met ons Always-on programma volgen we continu het gedrag en de keuzes van consumenten, zowel lokaal als wereldwijd. Dit levert waardevolle en diepgaande inzichten op voor bakkers, patissiers, chocolatiers, foodretailers en fabrikanten. Deze inzichten helpen ons trends te volgen en nieuwe trends te ontdekken. Lees hier meer over Taste Tomorrow.
Ontdek waar consumenten naar op zoek zijn in hun broden, banket, fijne patisserie en chocoladeproducten. In ons overzicht van de grootste patisserietrends voor 2025 en de chocoladetrends voor 2025 zult u zien dat er veel interesse is in superfoods en door technologie geïnspireerde creaties.