25 okt. 2024
Ontdek hoe u kunt inspelen op de vier belangrijkste chocoladetrends voor 2025. Van de opkomst van duurzame landbouw en plantaardige innovaties tot het gebruik van superfoods en het vinden van de juiste voedingsbalans; deze trends, gebaseerd op wereldwijde online consumentengegevens, zullen de chocolade-industrie veranderen. Gebruik ze in uw voordeel als chocolatier.
De voedselindustrie heeft een aanzienlijke impact op klimaatverandering, en het is essentieel om de effecten hiervan te beperken. Consumenten zijn zich daar goed van bewust, wat leidt tot een groeiende waardering voor producten die zijn geproduceerd via duurzame landbouwpraktijken. Dit omvat methoden zoals verticale tuinbouw, lokale inkoop, regeneratieve landbouw, hydrocultuur of zelfs geavanceerde technieken zoals precisiefermentatie. Deze innovatieve benaderingen worden door consumenten gewaardeerd vanwege hun vermogen om de ecologische voetafdruk te verkleinen.
We zien dat consumenten wereldwijd online praten over en op zoek zijn naar duurzaam geteelde voedingsmiddelen, met de grootste interesse onder Chinese en Engelssprekende consumenten. We verwachten dat de trend van duurzame landbouw in deze regio’s in 2025 een hoogtepunt zal bereiken, met verwachte groeipercentages van respectievelijk 25% en 11%. Regelgeving zoals de Europese Green Deal en ‘The Regulation on Deforestation Free Products (EUDR)’ zijn andere drijvende krachten achter de verschuiving naar duurzame inkoop in de voedselindustrie.
Consumenten zijn zich goed bewust van de uitdagingen bij het telen en inkopen van ingrediënten, vooral voor chocoladeproducten. Dat vraagt om maximale transparantie. Zorg ervoor dat consumenten weten dat uw producten ethisch verantwoorde cacao bevatten van boerderijen die milieuvriendelijk opereren door middel van labels en certificeringen. Het is net zo belangrijk om de verhalen van de boeren en hun gemeenschappen te delen die de cacaobonen verbouwen. Door hun duurzame praktijken te laten zien, vergroot u niet alleen de transparantie, maar voegt u ook geloofwaardigheid toe.
Plantaardig eten is mainstream geworden, met een stabiele wereldwijde interesse in plantaardige chocolade. In Chinees- en Italiaanssprekende landen voorspellen we een aanzienlijke groei in de vraag tegen 2025. Naarmate veganistische en flexitarische diëten meer genormaliseerd worden, evolueren de consumentenbehoeften voor plantaardige chocolade-snacks en lekkernijen. Niet alleen wordt de brede beschikbaarheid van plantaardige opties verwacht, maar veganistische producten moeten ook net zo lekker zijn als hun dierlijke tegenhangers.
Compromissen sluiten op het gebied van kwaliteit of verwennerij is geen optie. De eisen voor plantaardige chocolade gaan echter verder dan alleen smaak. Veel consumenten kiezen voor veganistische of flexitarische diëten om milieu- en gezondheidsredenen, dus het is cruciaal dat plantaardige chocoladelekkernijen worden gemaakt met duurzame en zelfs voedzame ingrediënten. Bij het ontwikkelen van een plantaardig chocoladeproduct moet u zich niet alleen richten op het verwijderen van dierlijke ingrediënten, maar ook op het waarborgen van duurzame inkoop en hoge voedingswaarde.
Het Belgische chocoladehuis heeft een vegan gift box uitgebracht met de smaken ganache yuzu gember, ganache earl grey, karamel pecannoot en karamel koffie. Op hun verpakking vermelden ze niet alleen dat de pralines vegan zijn, maar ook dat ze gemaakt zijn van '100% duurzaam ingekochte cacao’, ‘zonder palmolie’ en ‘ingrediënten van natuurlijke origine’, zodat consumenten weten dat deze traktaties goed zijn voor het milieu en schoon op alle vlak.
In 2025 zal het aanbieden van slechts één veganistische chocoladeoptie niet genoeg zijn. Breid je plantaardige chocoladecreaties uit door te experimenteren met complementaire ingrediënten zoals noten, botanicals, rijst, kokos en haver. Deze ingrediënten staan bekend om hun gezonde, duurzame en heerlijke eigenschappen, waardoor u een divers assortiment aan plantaardige chocoladeproducten kunt ontwikkelen die aansluiten bij de veranderende consumentenvoorkeuren.
Wist u dat de meerderheid van de wereldwijde consumenten gelooft dat botanische ingrediënten (natuurlijke stoffen afkomstig van planten) de gezondheid van chocolade verbeteren? In feite dacht 68% van de respondenten in ons wereldwijd consumentenonderzoek bij 20.000 mensen dat dit zo is. Hoewel chocolade al wordt gezien als een gezonde traktatie, zoeken consumenten nu naar manieren om de voordelen ervan te vergroten door extra voedzame ingrediënten aan hun dieet toe te voegen. Deze praktijk, bekend als ‘benefit-stacking’ (voordelen stapelen), wordt steeds populairder.
Een stukje pure chocolade is goed, maar pure chocolade verrijkt met impactvolle ingrediënten zoals noten, fruit, zaden en adaptogenen (stressverlagende en balancerende stoffen) is beter. Deze trend is al erg groot in Japans-, Spaans-, Portugees- en Italiaanssprekende landen. Volgens ons onderzoek zal de interesse van consumenten in functionele en gezonde ingrediënten in de loop van 2025 groeien in de Franstalige wereld en een piek bereiken in China met een verwachte groei van +21%.
Verrijk uw chocolade producten met functionele, gezonde ingrediënten om ze nog aantrekkelijker te maken. Een belangrijke tip: richt u niet alleen op de impactvolle ingrediënten zelf, maar ook op de gezondheidsvoordelen die ze bieden. Populaire gezondheidsdoelen zijn meer energie, minder stress, beter kunnen nadenken en een sterker immuunsysteem.
Laat u inspireren door chocolademerken op de markt. Sommige chocoladeproducten beweren menstruatieklachten te verlichten en je huid een stralende gloed te geven. Trending impactvolle ingrediënten zijn onder andere kurkuma vanwege zijn ontstekingsremmende eigenschappen, paddenstoelen zoals reishi en lions mane vanwege hun cognitieve voordelen, en spirulina vanwege zijn energieverhogende eigenschappen.
In de afgelopen 12 maanden waren er meer dan 1,2 miljoen online gesprekken en zoekopdrachten met betrekking tot zoetwaren en chocoladeproducten met een uitgebalanceerde mix van macrovoedingsstoffen (eiwitten, koolhydraten en vetten). Volgens ons always-on consumentenonderzoek is nutritionele balans een van de meest besproken trends in de chocolade-industrie. Verdere gestage groei wordt voorspeld voor 2025 in Engelstalige, Italiaanssprekende en Franstalige landen. Ondertussen zal de trend naar verwachting pieken in Chinees- en Spaanstalige regio’s, met een groei van respectievelijk 30% en 28%.
Wat willen consumenten van een uitgebalanceerde chocoladelekkernij? De twee grootste aandachtspunten zijn minder suiker en een verhoogde voedingswaarde door gezonde ingrediënten, zoals hierboven vermeld. Daarnaast zijn de opname van gezonde vetten en een verhoogd vezelgehalte zeer aantrekkelijk voor consumenten.
Mensen willen voedingsproducten die gezond en smakelijk zijn en voldoening bieden. De introductie van een eiwitrijke, laag in suiker Snickers is een mooi voorbeeld van deze trend. Consumenten wereldwijd zoeken naar producten met een gezonde (of gezondere) samenstelling, zonder concessies te doen aan smaak en textuur. Gebruik deze tactieken om uw zoete producten aan deze consumentenbehoeften te laten voldoen:
Verminder het suikergehalte van uw chocoladeproducten
Voor extra voedingsvoordelen, voeg gezonde vetten toe, zoals die uit noten (hazelnoten, amandelen, walnoten) en zaden (pompoen, lijnzaad).
Creëer vezelrijke chocoladesnacks, die extra voordelen voor de darmgezondheid kunnen bieden en kunnen helpen de bloedsuikerspiegel te reguleren.
Ontwikkel chocolade met een betere voedingswaarde om ze aantrekkelijk te maken voor dagelijks gebruik – of nog beter: gezond genoeg om dagelijks te eten.
Breid uw productportfolio uit om tegemoet te komen aan de specifieke dieetwensen van consumenten, zoals glutenvrije, notenvrije, zuivelvrije en plantaardige opties.
Taste Tomorrow is 's werelds grootste platform voor consumentenonderzoek in de brood, banket en chocolade-industrie. Met ons Always-on programma volgen we continu het gedrag en de keuzes van consumenten, zowel lokaal als wereldwijd. Dit levert waardevolle en diepgaande inzichten op voor bakkers, patissiers, chocolatiers, foodretailers en fabrikanten. Deze inzichten helpen ons trends te volgen en nieuwe trends te ontdekken. Lees hier meer over Taste Tomorrow.
Ontdek waar consumenten naar op zoek zijn in hun broden, fijne patisserie en chocoladeproducten. In ons overzicht van de grootste broodtrends voor 2025 en de grootste patisserietrends voor 2025 zult u zien dat er veel interesse is in culinaire fusie en lokale ingrediënten.