25 okt. 2024
Ontdek de toekomst van patisserie met de grootste trends voor 2025. Van technologiegedreven innovaties en door AI ontworpen gebakjes tot de fusie van wereldwijde smaken, perfect geportioneerde traktaties en verrukkelijke zure lekkernijen, deze trends zullen een revolutie brengen in de wereld van zoete verleidingen. Gebruik de exclusieve gegevens van Taste Tomorrow om trendsettende, klantvriendelijke meesterwerken te creëren die uw bedrijf vooruit helpen.
Zelfs tech-magnaat Bill Gates verklaarde dat de ontwikkeling van artificiële intelligentie (AI) de belangrijkste technologische vooruitgang in decennia is. De snelle opkomst van AI laat zijn sporen na in alle industrieën, zelfs binnen het ambachtelijke domein van patisserie en banket. Consumenten wereldwijd zijn enthousiast over de creatieve mogelijkheden die AI biedt op het gebied van gebak, taarten en zoete lekkernijen.
We hebben gezien dat de interesse van consumenten in technologiegedreven innovatie piekt, vooral in Italië. En we verwachten een nieuwe piek in 2025 in Engelstalige en Chineessprekende landen. In de Chinese taal wordt voorspeld dat het aantal online gesprekken en zoekopdrachten over technologiegedreven innovatie in de brood- en banketindustrie met maar liefst 41% zal groeien!
Dit is geen verrassing wanneer je de praktische en creatieve mogelijkheden ziet die nieuwe technologieën zoals AI, 3D-printen en automatisering bieden. AI kan de productie optimaliseren door zeer nauwkeurige metingen van ingrediënten, maar het kan ook worden gebruikt om ervoor te zorgen dat iedereen een uitgebalanceerd dieet krijgt dat is afgestemd op hun specifieke behoeften. En dan zijn er nog chefs zoals Dinara Kasko die generatieve AI-technologieën gebruiken om zichzelf te inspireren tot het ontwikkelen van unieke en visueel verbluffende creaties. Met behulp van AI-programma’s zoals MidJourney of DALL·E genereert ze buitengewone taartontwerpen, die ze vervolgens omzet in siliconen mallen met behulp van een 3D-printer. Dit leidt tot onvoorstelbare mousse taarten die werkelijk verbluffend zijn. Degenen die in haar voetsporen willen treden, kunnen beginnen door AI simpelweg om advies te vragen over nieuwe smaakcombinaties.
Bereid u voor om uw culinaire grenzen te verleggen! Mensen willen experimentele smaakcombinaties, botsende texturen en de vermenging van verschillende keukens van over de hele wereld. Het maakt niet uit op welk aspect u besluit een element van fusie toe te voegen aan uw patisseriecreaties, als u er maar mee experimenteert in 2025. De trend van culinaire fusie groeit gestaag in Engelstalige en Portugeessprekende landen en zal naar verwachting toenemen onder Chinese (+13%), Spaanse (+11%) en Duitssprekende consumenten (+7%).
De onigiri croissant is een perfect voorbeeld. Deze creatie combineert zoet en hartig, Franse patisserie met Aziatische smaken, met daarbij een knapperige buitenkant met een romige vulling. Het gebak is ontstaan bij Le Levain Bakery in Singapore, waar ze de driehoekige croissant aanbieden in smaken zoals lente-ui zure room, Lao Gan Ma chili crisp en Siciliaanse pistachecrème. Net als de Japanse onigiri gevulde rijstsnack, wordt de onigiri croissant omwikkeld met een klein strookje nori.
TOm in te spelen op de wens van de consument naar nieuwe smaken en sensorische ervaringen, kies in 2025 voor gedurfde en experimentele combinaties. Deze culinaire fusiecombinaties zijn bijzonder populair:
Zoet gebak met een ongewoon hartig element.
Westerse patisserieklassiekers met onverwachte oosterse smaken en ingrediënten zoals matcha, rijstmeel, miso en yuzu.
Fijne patisserie die is doordrenkt met alcohol of gebaseerd is op een cocktail, wat vooral trending is in China en Japan.
Generatie Z en Millennials hebben de ‘kleine traktatiecultuur’ populair gemaakt, waarbij ze zichzelf trakteren op een luxe matcha latte of een gourmet donut als beloning voor het voltooien van een taak of gewoon als een vorm van verwennerij en ‘me-time’. Voor veel jonge consumenten is dit een dagelijks ritueel dat hen vreugde en geluk brengt. Maar omdat ze ook bewust zijn van hun gezondheid en met name hun suikerconsumptie, kiezen ze voor een mini-eclair, mini taartjes, macarons of petitfours.
De wereldwijde vraag naar ‘petitfours’ – een verfijnd concept dat een verscheidenheid aan miniatuur, elegant gedecoreerde desserts omvat die vaak tijdens high tea worden geserveerd – groeit gestaag. Deze hapklare lekkernijen staan bekend om hun ingewikkelde details en delicate smaken, waardoor ze favoriet zijn bij elegante bijeenkomsten. Niet verrassend is de interesse in deze verfijnde traktaties het grootst in Frankrijk, maar ze winnen ook aan populariteit in de VS, het VK, Brazilië en Ierland.
We zien de trend van de perfecte portie groeien in veel taalgebieden: het groeit in het Duits, Frans en Portugees. De trend piekt in de Engelstalige en Chineessprekende wereld in 2025, met voorspelde groeipercentages van respectievelijk 18% en 16%. Dit is niet verrassend aangezien 65% van de consumenten volgens ons wereldwijde consumentenonderzoek liever niet inlevert op smaak en gelegenheden. Ze consumeren liever minder of kiezen voor kleinere porties.
Laat u inspireren door de Belgische bakkerij Momade, die al hun gebakjes en cupcakes in drie maten aanbiedt: mini, medium en standaard. De hapklare mini cupcakes zijn zo klein dat niemand zich zorgen hoeft te maken over de hoeveelheid calorieën of suiker die ze mogelijk consumeren. Maar de kleine, individueel geportioneerde gebakjes zijn ook populair als elegante serveeroptie voor speciale gelegenheden zoals verjaardagen, bruiloften en babyshowers. Het ziet er geweldig uit en stelt gasten in staat om meerdere smaken te proeven en hun porties te controleren.
Zure, pittige en scherpe smaken zijn de op één na grootste trend in de patisserie-industrie. In de afgelopen 12 maanden hebben we wereldwijd ongeveer 2,5 miljoen online gesprekken en zoekopdrachten over zure lekkernijen waargenomen. De trend is het afgelopen jaar enorm snel gegroeid en zal in 2025 sterk aanwezig blijven. In Engelstalige landen zal de trend naar verwachting constant blijven groeien, terwijl de Spaanstalige wereld een piek zal bereiken met een groei van 6% in consumenteninteresse.
TConsumenten worden aangetrokken door de verfrissende en intense smaken van taarten, gebak en patisseriecreaties met scherpe en zure accenten. Maar de zure twist-trend benadrukt ook een wereldwijde verschuiving van consumenten naar gedurfde, levendige en onconventionele smaken. Mensen zoeken naar unieke en nieuwe smaakcombinaties en verkennen nu smaakgebieden die verder gaan dan alleen ‘zoet’. Het combineren van zoete ingrediënten met zure smaken creëert een gebalanceerd en complex smaakprofiel dat de smaakpapillen prikkelt. Denk aan een hibiscus-passievrucht éclair die een moderne en ongebruikelijke twist geeft aan deze patisserieklassieker.
Het gebruik van ingrediënten die verder gaan dan de voor de hand liggende zure keuzes zoals citroen, bevredigt de avontuurlijke geest van deze consumenten. Populaire zure smaken komen van exotische citrusvruchten zoals yuzu, ugli fruit, vingerlimoen en makrut limoen. Daarnaast winnen op azijn gebaseerde ingrediënten zoals balsamicoazijn en pittige gefermenteerde opties zoals kefir en kombucha aan populariteit. Andere vruchten die passen bij dit zure smaakprofiel zijn veenbessen, kersen, bosbessen, gedroogde limoenen, rabarber, granaatappel en tamarinde.
Taste Tomorrow is 's werelds grootste platform voor consumentenonderzoek in de brood, banket en chocolade-industrie. Met ons Always-on programma volgen we continu het gedrag en de keuzes van consumenten, zowel lokaal als wereldwijd. Dit levert waardevolle en diepgaande inzichten op voor bakkers, patissiers, chocolatiers, foodretailers en fabrikanten. Deze inzichten helpen ons trends te volgen en nieuwe trends te ontdekken. Lees hier meer over Taste Tomorrow.
Ontdek wat consumenten graag willen in hun brood en chocoladeproducten. In ons overzicht van de grootste broodtrends voor 2025 en de grootste chocoladetrends voor 2025 zult u zien dat er veel interesse is in superfoods en lokale ingrediënten.