12 dec. 2023
Om een concurrentievoordeel in de bakkerijsector te behouden, is het van cruciaal belang om proactief te blijven bij het voldoen aan de eisen van de consument. Ontdek de top 3 bakkerijtrends die voor 2024 worden voorspeld in deze trendanalyse van Taste Tomorrow. Ontdek niet alleen de populaire voedselkeuzes, maar ook de onderliggende redenen die deze voorkeuren bepalen.
Dit zijn de drie populairste trends die de bakkerij-industrie in 2024 vorm zullen geven:
Plant forward
Zuurdesem- en darmgezondheid
Natuurlijk en biologisch
Deze trends komen voort uit inzichten van Taste Tomorrow, het meest uitgebreide consumentenonderzoeksprogramma in de bakkerij-, patisserie- en chocolade-industrie. Het is niet alleen wereldwijd het grootste programma in zijn soort, maar ook het meest inclusieve, met inbreng van 40.000 consumenten in 50 landen. Onze unieke aanpak combineert naadloos uitgebreide consumentenonderzoeken met geavanceerde, altijd actieve online tracking met behulp van de nieuwste semantische AI-technieken, waardoor de belangrijkste consumentenbehoeften en motivaties die deze trends aandrijven, worden onthuld.
Het onderzoek van Taste Tomorrow steunt op 3 pijlers:
AI & Data Science - non-stop analyse van gesprekken, zoekopdrachten en vermeldingen op sociale media in 9 talen, om opkomende trendsignalen te ontdekken en hun groeitraject te voorspellen
Wereldwijd consumentenonderzoek – menselijke culturele intelligentie die onmisbaar is voor het begrijpen van welke consumentenbehoeften, motivaties en verhalen ten grondslag liggen aan elke trend
Trend Framework - onze consumentenexperts gebruiken een wereldwijd consistente lens om het hele trend-ecosysteem te begrijpen
Lees meer over de trendvoorspellingsmethoden van Taste Tomorrow.
Van plantaardig tot plant-uniek
De gestage verschuiving in de voorkeur van de consument van dierlijk naar plantaardig voedsel hervormt de bakkerij-industrie. Hoewel veel brood al volledig veganistisch is, zijn sommige bakproducten sterk afhankelijk van eieren, boter en zuivelproducten. Volgens ons onderzoek is 56% van de consumenten wereldwijd geïnteresseerd in plantaardige varianten van (zoete) bakkerijproducten. De roep om plantaardige bakkerij-innovaties is dus enorm, vooral in het Midden-Oosten en Afrika (74%), Zuid-Amerika (70%) en veel landen in de regio Azië-Pacific (68%).
Happy gut, happy life
Het is misschien niet het meest opwindende onderwerp om over te praten, maar consumenten lijken er niet om te geven. Darmgezondheid is een trending onderwerp en mensen zijn geobsedeerd door een goede spijsvertering en een gezonde darmflora. Dit is uitstekend nieuws voor de bakkerij-industrie, want maar liefst 85% van de consumenten zegt nu dat vezels een positief effect hebben op de spijsvertering, en volkorenbrood is een van de meest populaire en bekende bronnen van vezels.
Met deze groeiende bewustwording van darmgezondheid wereldwijd worden consumenten steeds meer op de hoogte van de exacte werking van de darmen en welke ingrediënten ze zouden moeten kiezen. Zeven op de tien consumenten zijn het er nu ook over eens dat biotica (probiotica, prebiotica en postbiotica) vertrouwde ingrediënten zijn om de spijsvertering te verbeteren. Wereldwijd is dit een stijging van 7% ten opzichte van 2021, waarbij de grootste verandering afkomstig is uit Europa (54% in 2021 versus 65% nu).
Consumenten vertrouwen er ook op dat het verbeteren van de darmgezondheid een positief effect heeft op het mentaal welzijn, een overtuiging die wordt gedeeld door maar liefst 79% van de consumenten. Dit vertaalt zich naar de zoektocht naar veelzijdige voedingsmiddelen die goed zijn voor de darmen. Denk aan snacks die niet alleen de spijsvertering bevorderen, maar ook je humeur verbeteren, zoals de koekjes van Toto Foods. Hun verjaardagskoekje met vegan witte chocoladeschilfers en kleurrijke sprinkles wordt gepromoot als "een feestje in je mond (en je hele lichaam)", omdat het de darmgezondheid verbetert, maar ook helpt om je humeur te stabiliseren en de prestaties en focus te verbeteren.
De toegenomen interesse in darmgezondheid gaat hand in hand met de zuurdesemhype. Het zijn niet langer alleen de prachtige ambachtelijke uitstralingen die consumenten naar zuurdesembroodproducten trekken. Brood gefermenteerd op basis van zuurdesem valt op door zijn uitstekende verteerbaarheid, het resultaat van het langdurige fermentatieproces. Deze langzame fermentatie ontgrendelt een reeks voordelen: een verhoogde afgifte van vitamines, mineralen en aminozuren, wat bijdraagt aan een verbeterde voedingswaarde.
Op dit moment beschouwt 62% van de consumenten zuurdesemproducten als gezond, een verbazingwekkende stijging in vergelijking met 2021, toen slechts 52% van de mensen die overtuiging had.
Slimme bakkers verwerken al verschillende gefermenteerde ingrediënten in hun zuurdesemproducten om het een extra aura van darmgezondheid te geven. Kimchi-zuurdesem focaccia, iemand?
De grote aantrekkingskracht van "clean eating"
Voor welke bakkerijproducten zijn consumenten momenteel bereid extra te betalen? Versheid is onbetwistbaar nummer 1, maar de tweede kan je verrassen: het is natuurlijkheid en een 'schone' ingrediëntenlijst. Schone, gemakkelijk te begrijpen productetiketten zijn blijkbaar zeer gewild. Niet alleen geven consumenten de voorkeur aan bakkerijproducten die minimaal bewerkt zijn en vrij zijn van kunstmatige toevoegingen, maar 28% van de consumenten is bereid om er meer voor te betalen.
In feite zou 71% van de consumenten wereldwijd meer kopen bij bakkerijen waar alles met natuurlijke ingrediënten wordt gebakken. In 2021 gold dat slechts voor 66% van de consumenten wereldwijd. Vooral Noord-Amerikaanse consumenten hebben hun houding ten opzichte van deze volledig natuurlijke bakkerijen sterk veranderd, met een stijging van 54% naar 66%.
Brood gemaakt met natuurlijke ingrediënten wordt beschouwd als gezonder. Mensen bestuderen nu nauwkeurig de producten die ze kopen, in de hoop zo schoon mogelijk te eten. Drie van de vier mensen in ons onderzoek hebben onlangs gekeken naar de verpakkingsinformatie van bakkerijproducten. Daarbij gaan hun ogen direct naar de ingrediëntenlijst.
Dus, als je inspeelt op deze trend, zorg er dan voor dat je dit heel duidelijk communiceert op je productverpakking. Naast het gebruik van labels zoals 'non-GMO', 'geen kunstmatige toevoegingen' en 'geen kunstmatige zoetstoffen', kun je ook je ingrediëntenlijst duidelijk op de voorkant van je product communiceren als je durft. Een zet die al populair is bij energiereepbedrijven zoals RXBAR, die de hele voorkant van hun proteïnereep hebben gevuld met niets dan de ingrediëntenlijst, die ze afsluiten met een zeer spitsvondig 'No B.S.' (geen onzin).
Het hele jaar door delen we aankomende bakkerstrends, online patisserietherapieën en de nieuwste consumenteninzichten op TasteTomorrow.com. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis nooit de kans om voorop te blijven lopen en je bedrijf naar het volgende niveau te tillen.