5 dec. 2024
Pantone heeft zojuist de langverwachte Kleur van het Jaar voor 2025 onthuld: Mocha Mousse. Om te begrijpen hoe deze weelderige bruine tint de nieuwe patisserie-lanceringen zal beïnvloeden, is het de moeite waard om terug te kijken naar hoe Peach Fuzz – de warme, perzikkleurige tint van 2024 – furore maakte in de wereld van de patisserie. Van pastelgebakjes tot op perzik geïnspireerde smaken: de invloed van kleur op de eetlust van de consument viel niet te ontkennen. Wat kunnen we leren van de Peach Fuzz-rage wanneer we ons voorbereiden op de kleurenrevolutie van 2025?
Pantone helpt bedrijven kleurkeuzes te communiceren en de consistentie van kleuren op verschillende oppervlakken, materialen en texturen te beheersen. Ze zien kleur als een krachtig communicatiemiddel. Het is een beeldtaal die iedereen begrijpt, over alle generaties en regio’s heen.
Met hun Kleur van het Jaar wil Pantone aantonen dat kleur een heel belangrijk element is voor consumenten om iets al dan niet te kopen. “Het doel van het programma is niet om een welbepaalde kleur te promoten”, zegt Laurie Pressman, Vice President van het Pantone Color Instituut. “Het doel van het programma is om bedrijven en consumenten beter te doen begrijpen welke krachten kleuren kunnen hebben. We willen aantonen dat kleuren kunnen dien als stille taal en hen leren hoe de kracht en expressie van kleuren te gebruiken om perceptie te beïnvloeden.”
In 2024 was de Pantone Kleur van het Jaar PANTONE 13-1023 Peach Fuzz, die symbool staat voor warmte, comfort en een terugkeer naar samenzijn, wat resoneert met een wereld die verlangt naar connectie. Het gaf weer hoe we onze prioriteiten herbekeken en de focus opnieuw leggen op gezondheid en welzijn. De kleur veroverde de tijdsgeest en gaf een nieuwe vorm aan de visuele landschappen. Ze werd gebruikt voor telefoontoestellen, tandenborstels, nagellak, kookgerief en meer, wat aantoont dat de kleur een belangrijke motor is van de interesse van de consument.
“Inspirerende gedachten van zoete en delicate smaken en geuren, PANTONE 13-1023 Peach Fuzz voedt de smaakpapillen met gedachten van zoete en delicate geuren en verwennerijen”, schreef Pantone. En inderdaad, perzik nam ook de voeding en drankenindustrie over. Vooral in de categorie van de dranken, we zagen nieuwe soft drinks en thee die deze smaak geadopteerd hebben. Monster lanceerde een Peaches n’ Crème energy drink dat de peach fuzz kleur gebruikt op de verpakking en Clipper lanceerde een bloemige en fruitige Kamille & Perzik thee die ‘verfrissing and ontspanning’ combineert.
De trendy high-end supermarkt Erewhon ontwikkelde een smoothie en aloë vera. De smaak? Peaches and Cream, met kombucha van perzik, plantaardige perzikenyoghurt, echte perziken, vanillecollageen, goji bessen en aloë vera. Deze limited edition Peach Paradise drink werd verkocht aan $23. In Japan lanceerde Starbucks de zoete rose Love and Peach Frappuccino: fruitige perzikenpuree in combinatie met een laagje ijs met zoete perzikenpulp, afgewerkt met slagroom.
Voedingsproducten sprongen mee op de kar van deze perzikentrend, waarbij je in melkproducten, snoep, banket en lekkernijen deze opkomende steenvrucht kan terugvinden. Trader Joe’s startte met Peaches + Cream Cream Cheese Spread dat kan gesmeerd worden op zoete en hartige bagels. Op het menu van restaurants verschenen gegrilde perzikensalades, pizza met perzik en prosciutto of salsa van perzik wat voortkomt uit de zoete en hartige of swicy trend.
In zoete lekkernijen waren er enkele voorbeelden met perziksmaak die eruit sprongen. Dit zijn de meest trending smaakcombinaties in patisserie:
Peaches & cream de tijdloze favoriet
Perzik en room balanceert perfect de zoete en pittige eigenschappen van de perzik, wat ervoor zorgt dat dit een tijdloze keuze wordt voor zomerdesserten. Verschillende bakkerijen ontwikkelden al gebakjes met deze combinatie, zoals de gekende patissier Dominique Ansel, bekend van het uitvinden van de cronut. Hij onwikkelde de Fresh Peaches & Cream Choux Puff in samenwerking met Juliette pêche de vigne likeur. Deze heerlijk soes is gevuld met een met vanille geroosterde perzikenmousse en wordt afgewerkt met slagroom met vanillesmaak.
Perzik en pittig fruit een scheut zonneschijn
Combinaties van perzik met pittig fruit zoals mango, passievrucht en framboos zijn erg in trek omwille van hun verfrissend profiel. De meest bekende interpretatie is de Pêche Melba, een gevierd dessert van de Franse chef Auguste Escoffier die gepocheerde perziken combineert met frambozensaus en vanille ijs. Patissiers vinden de Pêche Melba opnieuw uit op verschillende manieren. Hedendaagse versies voorzien deze klassieker met frambozengel in het binnenste, perzikenmousse en lichte mousse van vanille, wat een harmonieuze mengeling maakt van texturen en smaken.
Desserten met perzik waarin thee verwerkt wordt, winnen aan populariteit omwille van hun gesofisticeerde aantrekkelijkheid. Baker’s Brew in Singapore introduceerde de White Peach Oolong Origami Cake, die aardse oolong combineert met zoete perziken en amandeldacquoise. Gelijktijdig ontwikkelde Rise Bakehouse een Witte Perzikencake met Earl Grey, waarin een fluffy biscuit geïnfuseerd werd met Earl Grey, en verder verwerkt werd met verse stukjes perzik en een huisgemaakte jelly perzikentopping.
Pantone selecteert PANTONE 17-1230 Mocha Mousse als Kleur van het Jaar van 2025. Een rijke en warme bruine kleur dat zowel in naam en verschijning verwijst naar chocolade en koffie. De kleur heeft als bedoeling om een wereldwijde mood van connectie, comfort en harmonie weer te geven. “Gesteund door ons verlangen naar alledaagse pleziertjes, drukt PANTONE 17-1230 Mocha Mousse een bewuste verwennerij uit”, zegt Leatrice Eiseman, Executive Director Pantone Color Institute. “Deze pretentieloze klassieker PANTONE 17-1230 Mocha Mousse, die tegelijk gesofisticeerd en weelderig is, nodigt ons uit om onze nederige en eenvoudige perceptie van deze bruine kleuren uit te laten breiden naar luxe.”
Deze nieuwe Kleur van het Jaar voorziet eindeloze startpunten voor nieuwe producten en campagnes in bakkerij, patisserie en chocolade. De kleur zelf verwijst naar zoete verwennerij, gezien Mocha Mousse speciaal geselecteerd was om het belang van de ‘little treat cultuur' te benadrukken. We vinden ook verwijzingen naar eten in het additionele kleurenpalet 'Relaxed Elegance’ dat de kleuren cannoli cream, chanterelle en chocolate martini bevat.
Zorg ervoor dat je mee ben met deze trend en tijdsgeest. Ga mee in de 2025 Mocha Mousse kleur op één van deze manieren:
Steeds meer patissiers omarmen de titel ‘patisserie artiest’ — en voor een goede reden. Vandaag gaat de creatie van patisserie veel verder dan het beantwoorden aan een zin in zoetigheid . Het is een canvas geworden voor gedurfd experimenteeren en artistieke expressie. Benieuwd naar hoe de meest trendy patisserie eruit ziet? Ontdek 8 ongelooflijke patissiers die niet alleen trends volgen, maar ze creëren.