"9 op 10 consumenten lezen informatie op de verpakking.” – Taste Tomorrow
Er is geen officiële definitie van clean label ingrediënten en producten. Het concept ‘Clean label’ is gedreven door het verlangen van consumenten naar meer transparentie en een voorkeur voor natuurlijke, gekende en gemakkelijk te begrijpen ingrediënten.
Gelijkaardig aan andere mega-trends, maken consumenten hun eigen definitie van wat het betekent om “clean” te eten. Wetende dat het concept “clean” heel breed is, definiëren consumenten over het algemeen “clean” eten als een voedingspatroon dat voorrang geeft aan natuurlijke en/of biologische ingrediënten, zonder additieven, die zo weinig mogelijk bewerkt zijn en die milieuvriendelijk zijn.
Additieven zorgen voor de veiligheid van bewerkt voeding doorheen de keten van fabrieken en industriële keukens naar magazijnen en winkels, en uiteindelijk tot bij de consument. Zij worden ook gebruikt om de sensoriële eigenschappen van voeding zoals smaak, aroma, textuur en uitzicht te veranderen. Verschillende organisaties van de overheid en regelgevende instanties (zoals EFSA, FDA) reguleren, monitoren en beoordelen voedingsadditieven op potentiële schadelijke effecten op de gezondheid van mensen alvorens deze goedgekeurd worden voor gebruik
De ambitie van Puratos is om clean(er) label oplossingen te creëren zonder in te boeten op veiligheid, functionaliteit, smaak of textuur. Daarom volgen we de filosofie dat elk ingrediënt een reden van bestaan heeft. Daarom ondersteunen we jou bij elke stap naar clean(er) label in bakkerij, patisserie en chocolade, door de ingrediëntenlijst korter te maken en het promoten van producten van natuurlijke origine waar mogelijk.
Onze definitie van ‘Clean(er) label’:
De Puratos Clean(er) ambitie gaat verder dan de ingrediëntenlijst. Naast het etiket, is het het engagement om clean(er) voedingsoplossingen te voorzien met duidelijke en transparante informatie, om consumenten te helpen om geïnformeerde voedingskeuzes te kunnen maken.
Information tile
Volgens het Taste Tomorrow’s consumentenonderzoek, zou 71% van de consumenten meer kopen van bakkerijen die alleen natuurlijke ingrediënten gebruiken. Dit aantal is significant gegroeid sinds 2022.[1]
Voor verpakte voeding leest 9 op 10 consumenten informatie op de verpakking:
We willen een proactieve rol spelen in het aanbieden van meer voordelige voedingsstoffen op de markt. Daarom integreren we voeding in alles wat we doen.
Ontdek de gepersonaliseerde voedingsoplossingen van Puratos voor gepersonaliseerde voedingsbehoeften, ter bevordering van gezondheid en welzijn.