12 aug. 2024
Innovatie is niet alleen een modewoord in het dynamische landschap van bakkerij, patisserie en chocolade. Het bedenken van spannende nieuwe producten en diensten is de sleutel tot het aantrekken van consumenten en het veroveren van een niche in een concurrerende markt.
Het begrijpen van en aanpassen aan opkomende trends is van het grootste belang om relevant te blijven. Daarom volgen we bij Taste Tomorrow de trends die onze industrie vormgeven. We hebben de 3 belangrijkste ontwikkelingen op een rijtje gezet om in gedachten te houden bij het innoveren en ontwikkelen van nieuwe producten, laten we erin duiken!
Gemak en deals die consumenten gewoon niet kunnen weerstaan
AI brengt een revolutie teweeg in de voedingsindustrie. Niet alleen met gekunstelde producten zoals de Coca-Cola Y3000-drank met AI-gegenereerde smaak en verpakkingsontwerp, maar vooral in de klantenservice en back-of-house verwerking. Er zijn AI-aangedreven winkels, AI-tools die helpen bij het voorspellen van verkoopcijfers, AI-oplossingen voor het opnemen van bestellingen en AI-gestuurde apps die de verkoop helpen stimuleren. Al deze opties maken het leven van de consument een beetje gemakkelijker.
Denk aan de Aramark 24/7 Quick Eats-winkel op een campus van een Canadese universiteit. Studenten die daar zin hebben in een snack tijdens een middernachtelijke studiesessie, kunnen de winkel binnenlopen, een koekje pakken en gewoon naar buiten lopen, zonder langs een kassa te lopen of hun aankopen te scannen. Ze zouden zelfs hun handboek kunnen blijven lezen terwijl ze boodschappen doen. De innovatieve kassaloze winkel heeft geen personeel nodig en biedt een kijkje in de toekomst van de foodretail, waar gemak en innovatie elkaar ontmoeten.
Het aantal consumenten dat wil dat winkels veel meer geautomatiseerd worden, neemt toe: van 35% in 2018 naar 42% van de consumenten nu. Gelukkig voor hen brengt kunstmatige intelligentie ook een revolutie teweeg in het foodservice- en retaillandschap en biedt het ongeëvenaard gemak en gepersonaliseerde ervaringen.
Veel foodservicewinkels experimenteren met AI-technologie om sterkere merkverbindingen te bevorderen en de klantloyaliteit te vergroten. Het belangrijkste wapen dat ze hebben om consumenten te charmeren zijn deals op maat, denk aan exclusieve menu's, of simpelweg een deal voor een koffie en een donut op het juiste moment en de juiste plaats. Starbucks gebruikt AI met succes om de frequentie van bezoeken en het bedrag dat in hun verkooppunten wordt uitgegeven te verhogen, meestal via een goed doordacht beloningsprogramma. Miljoenen nieuwe leden sluiten zich elke maand aan bij het layaliteitsprogramma van de koffieketen om speciale aanbiedingen en beloningen te krijgen, waardoor de technologie een win-winsituatie is voor iedereen.
Originele co-creaties zijn dé manier om buzz te genereren met een beperkt budget
Onverwachte co-branded productreleases trekken de aandacht van de consument en veroveren de industrie op een originele manier. Samenwerkingen die we een paar jaar geleden nog ondenkbaar zouden hebben geacht, zijn nu een rage. Een samenwerking tussen McDonald's en een beautymerk? Waarom niet, je kunt nu benodigdheden kopen voor een manicure met friet en hamburgers-elementen. Of heb je liever een collaboratie tussen het macaronmerk Fauchon en Heinz Tomato Ketchup? Dat kan zeker, maak kennis met de TomaCaron. Hoe schandaliger, hoe beter. Deze samenwerkingen geven een frisse en spannende draai aan traditionele producten en bieden consumenten een unieke en onvergetelijke ervaring.
De vaak zeer beperkte collecties - er waren slechts 57 dozen macarons met tomatenketchup beschikbaar - lijken te zijn ingegeven door het aloude gezegde dat er niet zoiets bestaat als slechte publiciteit, maar dat zou de verantwoordelijke marketingafdelingen tekort doen. Consumenten verrassen of choqueren is de beste manier om de algoritmen van sociale media-apps te winnen en een nieuw publiek te bereiken.
Als je samenwerkt met een ander merk, betekent dit dat je ook door hun volgers wordt gezien. Dat maakt deze gekke samenwerkingen een slimme manier om buzz te genereren met een beperkt budget. Denk aan de met broccoli doordrenkte Valentijnsdagchocolaatjes die producent Tender-Stems in samenwerking met Chococo heeft gemaakt. Het idee is zo onverwacht dat ze zelfs een hoop gratis pers kregen, iets dat niet zo gemakkelijk is voor een broccoliteler.
Gedurfde, multidimensionale smaakervaringen zijn IN
De grenzen van het bakkerij- en patisserie-aanbod worden steeds verder verlegd in een poging de zintuigen van de consument te prikkelen. Het mixen van bakkerijproducten en patisserieklassiekers tot zoete patisseriehybriden – zoals de cronut, cruffin en brookie - is niet langer ondenkbaar. Nu willen consumenten steeds meer gedurfde innovaties uitproberen. Het huwelijk van zoete en hartige smaken met hybride formaten is onweerstaanbaar geworden. Innovatie verdubbeld!
Het toevoegen van een zout element geeft complexiteit en diepte aan zoete creaties, denk maar aan esdoorn bacon cupcakes, dessert taco schelpen, gekarameliseerde ui focaccia met peer & gorgonzola en hete honing knoflook twists. Dohnut London - voorheen alleen de thuisbasis van zoete donuts - biedt nu een dagel aan, een hartige donut gevuld met roomkaas en bieslook en omhuld met Everything Bagel-kruiden.
De keten Walk-On's gaat nog verder met hun hamburger-donut mashup. Hun nieuwe Beignet Cheeseburger Sliders combineert twee zoete beignets met handgemaakte burgerpasteitjes, spek en gesmolten kaas. Een gedurfde hartig-zoete smaakcombinatie die een eerbetoon is aan de Louisiana-roots van het merk. Ze bestuiven de beignets zelfs met poedersuiker!
Taste Tomorrow is 's werelds grootste ecosysteem voor consumentenonderzoek in de bakkerij-, patisserie- en chocolade-industrie. Always-on tracking van lokaal en wereldwijd consumentengedrag, -attitudes en -keuzes biedt waardevolle, diepgaande inzichten voor bakkers, patissiers, chocolatiers, foodretailers en fabrikanten. We kunnen deze inzichten gebruiken om de evolutie van trends te volgen en nieuwe trends te onthullen. Ontdek meer over onze methodologie.
Sluit je aan bij duizenden bakkers-, patisserie- en chocoladeprofessionals die vertrouwen op Taste Tomorrow voor inspiratie. Mis het niet - abonneer u nu op onze nieuwsbrief en creëer meer relevante productinnovaties!