12 aug. 2024
In de snel evoluerende voedselwereld staan zowel grootschalige fabrikanten als ambachtelijke producenten voor de constante uitdaging om de veranderende voorkeuren van de consument bij te houden. Daarom voeren we bij Taste Tomorrow grondige, always-on analyses uit om de voedingsindustrie voortdurend te ondersteunen en te inspireren door middel van onschatbare consumenteninzichten.
In dit artikel zijn we verheugd om drie smaakprofielen te laten zien die de huidige hypes weerspiegelen en klaar staan om innovatie aan te wakkeren.
Klassieke smaken worden opnieuw uitgevonden met hoogwaardige alternatieven
Consumenten zijn voortdurend op zoek naar buitengewone smaakervaringen, dus we zien een verschuiving waarbij bekende smaken zoals de klassieke 'koffie' en bescheiden 'sinaasappel' plaats maken voor meer uitgesproken opties zoals 'Espresso Arabica' of 'calamansi', een citrusvrucht uit de Filipijnen. Deze verfijnde smaakopties verenigen het tegenstrijdige verlangen naar zowel unieke smaken als vertrouwde opties die mensen kennen en waar ze van houden.
De verschuiving van traditionele smaakprofielen naar gastronomische opties kan voortkomen uit de wens om aan te geven dat je een fijnproever bent met een sterk ontwikkeld gehemelte. Het is spannender en cooler om een yuzu-koekje te snacken dan een traditioneel citroenkoekje, vandaar de premiumisering van smaken die we nu zien gebeuren. Klassieke opties worden vervangen door vergelijkbare, maar meer high-end alternatieven. Denk daarbij aan:
Small-batch producent Dandelion Chocolate geeft hun chocoladerepen een sfeer van luxe, exclusiviteit en mystiek door hun single-origin repen op dezelfde manier te promoten als wijnen. In een limited-edition set repen hebben ze de cacaobonen gefermenteerd met een onderscheidende specerij. De bonen 'Kokoa Kamili, Tanzania, 2023 Harvest, Batch 1' kregen een kaneelfermentatie, wat volgens het chocolademerk leidt tot het proeven van toetsen zoals Devonshire-room, peer en vanille. Klinkt dat niet helemaal anders dan een "eenvoudige" reep kaneelchocolade?
Een vurige samensmelting van comfort en opwinding
Tegenwoordig wil 65% van de consumenten wereldwijd combinaties van smaken proberen die in eerste instantie ongebruikelijk zijn. Swicy – de combinatie van zoet en pittig – raakt perfect die plek. Het gebruik van pittige of warmte-opwekkende ingrediënten in traditioneel zoete creaties, zoals cakes, sauzen, drankjes, gebak en chocolade, is absoluut ongewoon. Of dat was het in ieder geval vroeger.
Vooral in Canada, India, Indonesië, de VS en het Verenigd Koninkrijk zijn consumenten dol op het gebruik van kruiden en vurige specerijen in zoete toepassingen, volgens onze Taste Tomorrow-gegevens. Kruidigheid geeft een element van opwinding en nieuwigheid aan traditionele geruststellende smaken, zoals chocolade, aardbei of vanille. En omdat kruidigheid technisch gezien geen smaak is, maar een zintuiglijke ervaring, brengt het ook een licht vurig of tintelend gevoel op tafel.
Nieuwe zoete en pittige gerechten zijn vaak geïnspireerd op pepers of hete kruidenmengelingen uit de wereldkeukens. Denk aan Koreaanse gochugaru pasta, Mexicaanse Tajin kruiden, Indonesische sambal oelek of Chinese krokante chili-olie. Naast kruiden voegen die smaakstoffen flair en avontuur toe aan gebak en chocolade.
De habanero chocolade mochi van Mochidoki is een perfect voorbeeld van hoe de onwaarschijnlijke combinatie van zoete en pittige smaken van over de hele wereld opwinding, nieuwigheid en sensatie brengt. De taaie, gevulde Japanse rijstsnack mochi krijgt een verrassende kick van Mexicaanse habanero, één van de heetste pepers die er zijn. De rijke en complexe cacaosmaak harmonieert buitengewoon goed met de pittige peper en de vurige smaak contrasteert mooi met de zachte mochi-textuur, voor wie het aandurft...
Een toost op innovatie in alcoholische smaken
Wilt u dat uw producten opvallen in een overvolle markt? Kies voor spannende, op drankjes geïnspireerde creaties. Van sambuca en espresso cannoli tot champagne-chocoladerepen en een Guinness-cake, het gebruik van alcoholische dranken geeft complexiteit aan uw creaties, maar ook wat decadentie.
Specifieke alcoholische dranken die op dit moment een hype zijn, zijn bourbon, mezcal, sambuca, sherrywijn, champagne en cocktails zoals espresso martini, moscow mule en mojito. De likeuren geven elke traktatie een randje. Niet alleen omdat een chocolade-whiskytaart gewoon niet geschikt is voor kinderen, maar ook vanwege de diepte van de smaak. Mezcal – het gedurfdere broertje van tequila – zorgt voor rokerige tonen in een chocoladereep en sambuca combineert de punch van de alcohol met een verrassende dropachtige anijssmaak.
Dus ga je gang en geef je creaties wat boozy flair! Onthoud dat als het gaat om verwennen, ‘met mate’ de sleutel is. We willen dat consumenten verantwoord eten en genieten van lekkernijen, niet van katers.
Groei in online gesprekken en zoekopdrachten met betrekking tot smaken geïnspireerd op alcoholische dranken binnen de bakkerij-, patisserie- en chocolade-industrie (vandaag versus vorig jaar):
Bang Bang Bakehouse is gespecialiseerd in rumcake, die ze een eigentijdse make-over geven door bijvoorbeeld een cocktail twist. Denk aan de coquito rumcake, deze smaakt naar de Zuid-Amerikaanse kokosrumcocktail, gegarneerd met geroosterde pecannotenkruimels. De makers van de rumcakes vinden dat het leven vaker gevierd moet worden, en wat is een betere manier om dat te doen dan met een snack met cocktailsmaak? Daarom verkopen ze de lekkernijen in individuele potten: zodat consumenten niet hoeven te wachten op een speciale gelegenheid om van hun rumfetti of espresso martini rumcake te genieten.
Taste Tomorrow is 's werelds grootste ecosysteem voor consumentenonderzoek in de bakkerij-, patisserie- en chocolade-industrie. Always-on tracking van lokaal en wereldwijd consumentengedrag, -attitudes en -keuzes biedt waardevolle, diepgaande inzichten voor bakkers, patissiers, chocolatiers, foodretailers en fabrikanten. We kunnen deze inzichten gebruiken om de evolutie van trends te volgen en nieuwe trends te onthullen. Ontdek meer over onze methodologie.
Sluit je aan bij duizenden bakkers-, patisserie- en chocoladeprofessionals die vertrouwen op Taste Tomorrow voor inspiratie. Mis het niet - abonneer u nu op onze nieuwsbrief en creëer meer relevante productinnovaties!