12 aug. 2024
Taste Tomorrow biedt continue ondersteuning en inspiratie aan de voedingsindustrie, gebaseerd op uitgebreid en doorlopend consumentenonderzoek. Volgens onze laatste gegevens is textuur een cruciale factor geworden voor consumenten, het wekt hun interesse en bepaalt hun voorkeuren. Van ooey-gooey-filled donuts en flaky XXL-croissants tot ultraluchtige briochebroodjes, textuur is meer dan een tijdelijke hype! Het definieert de keuzes van de consument van vandaag.
Wil je inzetten op innovatieve en Instagram-waardige texturen die aansluiten bij de voorkeuren van de consument van vandaag? Laat je inspireren door deze 3 zintuiglijke ervaringen:
Een beetje meer bite voor een langdurig en aangenaam mondgevoel
Het spraakmakende gochujang-karamelkoekjes recept in The New York Times Cooking ging snel viraal nadat het was gepubliceerd. Niet alleen vanwege de bijzonder combinatie van pittige en zoete smaken, maar vooral vanwege de heerlijke textuur: krokant van buiten en chewy vanbinnen. Hoewel deze textuur doorheen de geschiedenis in het Westen op de achtergrond raakte, neemt de populariteit ervan nu sterk toe. De groeiende vraag naar kouign-amann, mochi-beignets en Pão de Queijo (Braziliaans kaasbrood) is het bewijs van veranderende consumentenvoorkeuren en het verlangen naar nieuwe, bijzondere eetervaringen.
Vooral in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Canada, India en Australië groeit de liefde voor chewy gebak. Deze verschuiving komt deels voort uit wereldwijde culinaire invloeden, denk aan Japanse mochi, Taiwanese bubble tea en Indonesische kue lapis. De aantrekkingskracht van deze creaties komt voort uit de aangename, langdurige eetervaring, waardoor de smaken in je mond blijven hangen. Zo geniet je nog langer van gebak.
Een ander argument die de vraag naar chewy texturen verklaart, is de populariteit van de klassieke canelé. Dit typisch Franse gebakje met een knapperige korst van gebrande karamel en een luchtige kruim werd niet lang geleden in Korea (her)ontdekt. Bakkerijen begonnen de canelés te vullen om een chewy textuur te bekomen en extra smaak toe te voegen. Zo vond deze trend ook zijn weg naar bakkerij Kudo in Melbourne, die gevulde canelés verkoopt met smaken zoals pandan en taro, Ferrero Rock, matcha en jasmijnthee met perzik-framboos.
Delicate lagen bieden de ultieme verwennerij
Is er iets lekkerder dan een croissant verscheuren? Wanneer de goudgebakken buitenkant zich opent, worden talloze lagen beboterde bladerdeeg onthult. De aantrekkingskracht van al die laagjes is de delicate textuur die moeiteloos afbrokkelt of breekt als je erin bijt, waardoor een multi-zintuiglijke ervaring ontstaat. Deze unieke flaky textuur voegt enerzijds complexiteit en diepte toe aan de smaak en verbetert anderzijds de eetervaring door alle zintuigen te prikkelen. Veel bekende gebakjes die de laatste maanden viraal gingen op het internet hebben een gemeenschappelijk kenmerk: ze hebben de laagjes-textuur die doet denken aan de klassieke croissant.
Op dit moment is het online publiek gefascineerd door de enorme XXL croissant, van £ 25, die twee keer zo groot is als de hoofden van degenen die hem op TikTok posten. Zo is er bijvoorbeeld de virale croissant van Philippe Conticini die door zijn omvang nog meer laagjes heeft om van te genieten. Een andere hype is de ‘flat croissant’ of ‘smashed croissant’, die zijn oorsprong vindt in Korea maar ook zijn weg over de oceaan heeft gevonden. Het ongebakken deeg wordt omhuld met suiker en ingeklemd tussen twee vellen om een platte, knapperige gekarameliseerde buitenkant te creëren, die vervolgens in chocolade wordt gedoopt. En het publiek gaat uit zijn dak!
Maar de aantrekkingskracht van laagjes gaat ver voorbij alleen de croissant. We zien de ‘savory palmiers’ met toppings zoals spek, kaas, pesto of gekarameliseerde ui voorbij komen online. Een ander voorbeeld is de populaire ‘scallion pancake’, of de virale ‘upside-down puff pastry tarts’. Al deze lekkernijen trekken consumenten aan vanwege de visuele aantrekkingskracht van de eindeloze laagjes en de onweerstaanbare drang om erin te bijten.
De hybride wordt zintuiglijk
Ondertussen is de ‘bakkerijhybride’ een productcategorie op zich, maar de eerste hypes betroffen de cruffin, croffle en mochidonut of ander gebak in een bijzondere vorm of met een ongewone textuur. Tegenwoordig zijn we getuige van een evolutie naar hybridegebak dat botsende texturen verenigd.
Neem de koekjesdeegcroissant of 'crookie'. Deze hype op TikTok presenteert de klassieke croissant niet in een nieuwe vorm, maar door verschillende texturen te combineren. De gelaagde croissant gevuld met chewy halfgebakken chocolate chip cookie dough en knapperige chocoladeschilfers en daarop een krokant koekje is een hit.
Hetzelfde geldt voor de Pizza Cupcake die in de vriezers van supermarkten in de Verenigde Staten te vinden is na een optreden in het tv-programma Shark Tank. De hartige snack wordt op de productverpakking beschreven als ‘flaky, buttery, doughy’, maar de marketing communiceert voornamelijk over een andere eigenschap, namelijk een extra textuur: the cheese pull.
Deze twee bakkerijcreaties zijn het resultaat van een mash-up gericht op texturen, in een poging de consument een plezierige en onverwachte culinaire ervaring te bieden.
De belangrijkste doelgroep voor textuurgericht brood, chocolade en gebak lijkt millennials te zijn, de meest avontuurlijke generatie in dit opzicht. Volgens een onderzoek van Innova Market Insights zegt 68% van de millennials dat textuur invloed heeft op hun aankoopbeslissingen, vergeleken met een gemiddelde van 60%. Maar textuur is over het algemeen erg belangrijk. Bijna de helft van de consumenten gaat zelfs zo ver om te zeggen dat ze "meer geven om de textuurervaring dan om de ingrediëntenlijst van een voedingsproduct." Let dus goed op de knapperigheid, chewiness, romigheid of de laagjes van je volgende creatie.
Taste Tomorrow is 's werelds grootste ecosysteem voor consumentenonderzoek in de bakkerij-, patisserie- en chocolade-industrie. Always-on tracking van lokaal en wereldwijd consumentengedrag, -attitudes en -keuzes biedt waardevolle, diepgaande inzichten voor bakkers, patissiers, chocolatiers, foodretailers en fabrikanten. We kunnen deze inzichten gebruiken om de evolutie van trends te volgen en nieuwe trends te onthullen. Ontdek meer over onze methodologie.
Sluit je aan bij duizenden bakkers-, patisserie- en chocoladeprofessionals die vertrouwen op Taste Tomorrow voor inspiratie. Mis het niet - abonneer u nu op onze nieuwsbrief en creëer meer relevante productinnovaties!